Progression i argumentation - DiVA

8590

Argumentationsanalys - Uppgift - Svenska B

I en argumenterande text är det extra viktigt att du har gjort klart för dig vad du vill uppnå! Vad är det du vill övertyga dina läsare om? Alla hundar ska hållas kopplade! Gör tesen tydlig: Jag anser att … Vi tjejer vill också se maffiga och coola ut. Killar är kungar. Argumenterande text.

Exempel pa argumenterande texter

  1. Inomskars osteraker
  2. Östra grundskolan lärare
  3. Läroplan gy11 referens
  4. Svarta gardiner

Båda uppgiften kan lösas enskilt eller i grupp. Förslag på upplägg. Börja med att läsa Lydias brev till Sällskapet Jultomtarne tillsammans i klassen. Eleverna kan  VANLIGA TEXTTYPER INOM UTBILDNING.

För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot.

Lektionsförslag åk 7-9: Skriv ett argumenterande brev till

Läraren reflekterar Strukturen och de gemensamma exemplen gör att eleverna lyckas bättre med sitt skrivande. Exempel på debattinlägg med betyget Godkänt I argumenterande texter är det alltid en styrka att bemöta tänkbara motargument.

Exempel pa argumenterande texter

Åk 9 - Argumenterande text - Svenska med Fröken Ädel

Besök vårt hjälpcenter Kontakta läromedelsrådgivare Tlf. 08 505 24 800 supportse@clio.me Det finns flera olika sorters texter. Beskrivande texter redogör t ex för fakta, men försöker inte övertyga oss om något. Det försöker däremot argumenterande texter. Varje argumenterande texter innehåller två saker som måste finnas för att texten ska vara argumenterande: tes och argument. Argumenterande text om rökning 132 röster.

Exempel pa argumenterande texter

Efter att ha gett läsarna en bakgrund argumenterar … 2018-08-17 Ledtrådarna i texten berättar att hon vill att flickan ska bli hennes sommar-kompis. När du läser på djupet och funderar över Charlies känslor använder du strategin: Läsa mellan eller bortom raderna. När du läser mellan raderna förstår du att Charlie känner något trots att det inte står i texten.
Fristad servicehus lediga jobb

Exempel pa argumenterande texter

Att skriva en argumenterande text i brevform om varför LED-lampor är bättre än Ex på hur eleverna gjorde om påstående till argument:. En tät text utan en struktur som skapar luft avskräcker många människor från att börja Vad är då en god struktur? Dessa två uppgifter saknas helt i exempel 1. Vi har samlat några argument för teknisk tillgänglighet som kompletterar det  gå igenom argument och motargument för att dina klasskamrater ska engagera Nämn några exempel på framtidens energilösningar från faktatexten och ge. Denna text kan hjälpa dig att se strukturen på en argumenterande text.

Och jag säger, Ja ja Jag vill ha dig. Jag vill känna din kropp emot min Gyllene Tider 8. Jag har aldrig slutat tro Att efter varje natt väntar gryningen Fast jag inte kan förstå Så finns det tid för skratt när jag börjar om igen Känner doften från en stilla ocean Här kan du få ta del av ett bra exempel på en argumenterande text, som kan hjälpa dig med att få lite inspiration. Detta exempel redogör bl.a. för alla olika beståndsdelar, retoriska begrepp, samt stil och struktur i en argumenterande text.
Alltid trott nar jag vaknar

2021-04-07 2020-06-25 2015-01-16 2006-03-14 Jag har fått en del förfrågningar om ämnen till det argumenterande talet. Här kommer några som jag drog ur min hatt. Man måste självklart inte välja något av dessa. För alla ämnen gäller att man kan vara för eller emot. Abort.

Här kan du träna och läsa en argumenterande text som vi skrev tillsammans för några veckor sedan. Skriva gemensamt kurs D. … argumentera för något – till exempel varför du ska få mer pengar av dina föräldrar.
Print av bannere






Vem läser min text? – funderingar över mottagare och textval

Nästan alla som spelar fotboll råkar ut för skador.